wtorek, 28 lipca 2015

Pudełko życia

24 lipca odbyło się, w naszej bibliotece spotkanie z Wiceprzewodniczącym Miejskiej Rady Seniorów panem Stanisławem Andrzejem Średzińskim. W dyskusji na temat "Pudełka życia" i innych problemach z jakimi spotykają się na co dzień osoby starsze zabrali głos przedstawiciele osiedla . Wszystkim przybyłym na spotkanie bardzo dziękujemy.






KOMUNIKAT

Sprawozdanie
ze spotkania wiceprzewodniczącego Miejskiej Rady Seniorów – Stanisława Andrzeja Średzińskiego z mieszkańcami Osiedla Bałuty – Doły, w dniu 24 lipca 2015 r., o godzinie 11, 00 w Filii nr 25 Miejskiej Biblioteki Publicznej Łódź – Bałuty przy ul. BOYA Żeleńskiego 15

W spotkaniu uczestniczyło 11 osób, w tym członkowie aktywnego na Osiedlu Stowarzyszenia PRZYSTANEK, oraz prowadzący i dwoje pracowników biblioteki.
Przedstawicieli Rady Osiedla Bałuty - Doły nie było

1.     Prowadzący podziękował pracownikom Biblioteki za właściwe rozpropagowanie informacji o spotkaniu, oraz przedstawił zebranym trzy informacje w imieniu Zespołu ds. Seniorów UMŁ
a.     Informację o letnich działaniach Centrum Aktywnego Seniora
b.     Informacje o PUDEŁKU ŻYCIA ( prowadzący dostarczył zebranym 11 pudełek)
c.      Informacje dotyczące KARTY SENIORA
2.     Następnie głos zabierali mieszkańcy w swobodnej dyskusji a ich wypowiedzi dla celów sprawozdawczych uporządkowano tematycznie:
KOMUNIKACJA:
a.     Czteroletnie starania Stowarzyszenia PRZYSTANEK o podwyższenie przystanków tramwajowych przyniosły w rezultacie zapowiedź, że wśród 11 przystosowanych dla starszych, znajdzie się przystanek Sporna/Wojska Polskiego. Nikt jednak nie potrafi udzielić informacji, kiedy to nastąpi.
b.     Wielokrotnie starano się o to, by w godzinach porannych i wczesno popołudniowych, wprowadzić maksymalną ilość pojazdów ( tramwaje, autobusy) niskopodłogowych. W praktyce, w tych godzinach najwięcej takich pojazdów w zajezdniach 
c.      Częstotliwość w godzinach porannych jest ograniczona, co powoduje, że w wielu tramwajach osoba starsza musi stać i to niejednokrotnie w tłoku.
d.     Jednym z pocieszających zjawisk jest reakcja MPK na postulaty Stowarzyszenia PRZYSTANEK – tramwaj linii „5” ma dwa wagony i będzie jeździł nadal obecną trasą.
Dlaczego w tramwajach i autobusach, obok komunikatów o kieszonkowcach i konieczności skasowania biletów nie pojawia się informacja o potrzebie ustąpienia miejsca osobom starszym?
PRZYSTANKI TRAMWAJOWE i AUTOBUSOWE:
e.      Nowoczesne przystanki tramwajowe, jakkolwiek estetyczne, w letnie upały nadają się raczej na oranżerię niż miejsce pobytu osób z problemami nadciśnienia, serca, oddychania itp.
f.       Siedziska na nowych przystankach to typowy przykład lekceważenia starszych osób, których w godzinach porannych jest na przystankach sporo a mają do dyspozycji siedzisko, na co najwyżej 3 osoby.
g.     Na przystankach przy węzłach komunikacyjnych, winny być umieszczone ławki dodatkowe. Takie przystanki to np.; Rynek Bałucki i Targowisko Dolna; Zgierska, /Julianowska itp.
h.     W miesiącach zimowych zaśnieżone przystanki są jedynie odgarniane na przestrzeni około 5 m, podczas gdy nowoczesne autobusy wielokrotnie przekraczają tą długość uniemożliwiając czasami całkowite korzystanie lub wysiadanie z pojazdu

KOMUNIKACJA SPOŁECZNA:
i.       Dokumenty urzędów, banków i innych placówek usługowych pisane czcionką mniejsza niż „8” winny być prawnie oceniane, jako próba wprowadzenia w błąd poprzez uniemożliwienie odczytania tekstu
j.       Na osiedlu, w siedzibie Administracji Osiedla ( dawny DOM KULTURY na ul. Wielkopolskiej) zlikwidowano punkt banku PKO. Było to jedyne miejsce gdzie, poza pocztą, można było dokonać wpłat za komorne itp. Czy nie można stworzyć takich warunków by na osiedlu powstały filie nie tylko PKO?
k.     Poczta Polska zlikwidowała na osiedlu skrzynki pocztowe ograniczając możliwość wysyłania korespondencji jedynie do urzędu przy ul. Spornej.
l.       Urząd Miasta Łodzi promuje komercyjną gazetę wrocławską „ Gazeta Senior Łódź” przetworzoną z komercyjnej gazetki „Czerwony Portfelik”, która na ostatniej stronie wyraźnie informuje, ze tworzy: „skuteczne sposoby jak stworzyć, reklamować i sprzedawać ofertę seniorom „a na wewnętrznych stronach namawia do płatnej prenumeraty.  Wyraźnie z tego wynika, że senior jest tu przedmiotem obróbki a nie faktycznym podmiotem działania i troski.
m.  Zebrani nie mają jakichkolwiek wiadomości o działaniach Rady Osiedla. Wiedzą, że posiada ona spore pieniądze dla osiedla, ale nie wiedza jak są dzielone. O kontaktach z Radą mówią: Tam zawsze jest zamknięte.
n.     Kto zarobił na niepotrzebnej KARCIE SENIORA? Wszystkie zamieszczone na niej dane są w dowodzie osobistym ( starym i nowym), więc, po co dodatkowy dokument ważny i tak z tym dowodem? Dlaczego zgodnie z regulaminem osoba ubezwłasnowolniona (pozbawiona praw) z powodów innych niż karne nie może z tych ulg korzystać? Po co to całe pozorne działanie?

ODPOCZYNEK I REKREACJA:
o.     Mieszkańcy osiedla z radością przyjęli fakt budowy zbiornika wodnego nad rzeką Łódką przy Akademii Sztuk Pięknych. Nie mogą jednak korzystać z tego terenu, bo nie ma tam ani jednej ławki.
p.    Brakuje Ławek dla starszych na całych ciągach komunikacyjnych: Sporna, Wojska Polskiego. A przecież starsze, samotne osoby musza pokonywać te odległości w celu załatwienia podstawowych spraw.
q.    Po co SENIORALIA na PIOTRKOWSKIEJ, kiedy na naszym osiedlu przez cały rok nic się nie dzieje. Zlikwidowano jedyny dom kultury a inne są za daleko. Jakie propozycje dla seniorów ma bałuckie Centrum Aktywności Seniora, poza obszarem ŻUBARDZIA, ŻABIEŃCA i TEOFILOWA?

ZDROWIE I ŻYCIE:
r.      Lekarze niechętnie wydaja recepty na leki 100% ODPŁATNOŚCI a na osiedlu w niektórych aptekach osoby 60+ otrzymują przy takiej recepcie 20% zniżki
s.      Przy PUDEŁKU ŻYCIA zdania uczestników spotkania były podzielone; mniejszość stwierdziła, że to kolejne działanie pozorne, większość była jednak zdania, że to bardzo cenna inicjatywa. Stwierdzono jednak, że na temat Pudełek jest zbyt mała informacja oraz ze niektórym starszym osobom na Zachodnią jest za daleko. Lepiej by było, by pudełka udostępniać np.: w punktach pracy socjalnej czy na specjalnych stoiskach w ruchliwych punktach osiedla. To zapewni pełny dostęp do nich i zagwarantuje powodzenie całej akcji.
UWAGA
Niniejsze sprawozdanie oparłem na swoich notatkach ze spotkania, czyli jest moim subiektywnym zapisem. Dlatego proszę o zapoznanie się z nim i zgłoszenie swoich ewentualnych uwag pod telefonem 42 234 35 03 (sekretarka automatyczna) do dnia 31 lipca 2015 roku.
Po tym terminie, uzupełnione o ewentualne uwagi materiały, przekażę Miejskiej Radzie Seniorów do dalszego ich wykorzystania.
                                                                                                   Stanisław Andrzej Średziński



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz